Vaata ostukorvi “Baltisaksa aadel Eesti- ja Liivimaal” lisati sinu ostukorvi.

Allahindlus!

Kannatuste rütmikas rada. Eesti džäss raudse eesriide taga

Tiit Lauk

Eesti džäss 100! Nii ootamatu, kui see ka ei tundu, on meie džässmuusika Eesti riigi eakaaslane! Seega on ta omal moel kaasa teinud kõik meie riigile 100 aasta jooksul poliitilistes tõmbetuultes osaks saanud muutused. Sellesse aega mahuvad vaba arengu perioodid aastast 1918 juunini 1940 ja uuesti alates vabariigi taastamisest 1991 kuni tänase päevani. Mahuvad rasked sõja- ja okupatsiooniaastad ning keeruline nõukogulikest ideoloogiareeglitest tingitud „ellujäämiskursus” nn raudse eesriide taga. Tänaseks on sellest möödunud juba peaaegu inimpõlv. Paras aeg analüüsivaks tagasivaateks – siis toimunu on veel piisavalt selgelt meeles, samas võimaldavad möödunud aastakümned vaadata ajastule liigsete emotsioonideta.

Käesolev uurimus keskendubki tinglikult aastatele 1945-1968, s.t sõja lõpust läbi hilis-stalinismi kuni nn Hruštšovi sula lõpuni ja Tallinna džässifestivali ärakeelamiseni. Selles kaksikmoraaliga ajastus aitab autoril orienteeruda asjaolu, et ta ise osales kõiges noorpillimehena, samuti tundis ta enamikku toonaseid tippmuusikuid. Seetõttu on siin kasutada rikkalik ja üpris haruldane fotomaterjal, mis aitab ajastut mõista. Kuidas üldse oli võimalik, et sellistes repressiivsetes oludes pandi alus Tallinna džässifestivalide traditsioonile ja tekkis eesti rahvuslik džäss? Lugeja abistamiseks on raamatule lisatud ka kaks CD-d tänapäeval vähem mängitud toonaste lindistustega ERR-i arhiivist, aga ka mitmeid üliharuldasi lindistusi sõja tõttu emigreerunud muusikutelt. Head lugemist/kuulamist.

Tiit Lauk on pikki aastaid olnud tegev nii džässmuusikuna kui ka džässi edendajana, olles muuhulgas üks Tallinna džässifestivalide (praegu Jazzkaar) traditsiooni taastajatest. Hariduse sai ta Tallinna Riiklikust Konservatooriumist, mille lõpetas klaveri erialal 1979. a. Omandanud džässialased põhioskused autodidaktina, täiendas ta end 1993. a prof Bob Brookmeyeri meistrikursustel Amsterdamis, International Association of Schools of Jazz suveseminaridel ja Eesti Muusikaakadeemia / Sibeliuse Akadeemia ühismagistrantuuris 2003. a, keskendudes seejärel eesti džässiajaloo uurimisele. 2008. a kaitses edukalt doktori väitekirja Tallinna ülikoolis. Esinenud ettekannetega 15 rahvusvahelisel teaduskonverentsil nii Euroopas kui ka Lõuna-Aafrika Vabariigis, kirjastuse Equinox entsüklopeedilise „The History of European Jazz. The Music, Musicians and Audience in Context” Eesti peatüki autor.  Varem avaldanud kaks õpikut ja uurimuse „Eesti džäss 1918‒1945″ (Argo 2010), arvukalt artikleid ajakirjadele Teater.Muusika.Kino ja Muusika.

Väljaande info:
Autor

Lehekülgi

342

Köide

Kõvakaaneline

ISBN

978-9949-607-91-4

Ilmumisaeg

5.00

Laos